Wederzijdse verwachtingspatronen
Het zijn misschien wel de meest onderschatte krachten die spelen in een organisatie: verwachtingen. Iedereen heeft ze, bijna niemand spreekt ze eerlijk uit. Bij iedereen zijn ze anders, waardoor je ze nooit voor de ander kan invullen. Hoewel verwachtingen niet heel vaak besproken worden, hoogstens tijdens een jaarlijks functioneringsgesprek, kunnen ze je organisatie maken of breken.
Breken
Om straks positief te kunnen eindigen beginnen we met de negatieve kant die verwachtingen kunnen hebben. Ze kunnen je organisatie namelijk makkelijk breken. Echt waar? Ja, verwachtingen die niet uitkomen, valse verwachtingen, onrealistische verwachtingen… Wanneer ze onuitgesproken blijven kunnen ze zonder dat je het door hebt, het moraal van je medewerkers breken. Je zal het merken, de productiviteit zal dalen, de sfeer zal achteruit gaan, terwijl jij je van geen kwaad bewust bent en je afvraagt waarom dingen minder goed lopen.
Maken
Door goede interne communicatie kan dit breken worden omgezet in een kracht van je onderneming. Wanneer je dit als ondernemer open gooit, er transparant en eerlijk over bent, kan het de kracht van je onderneming worden. Wanneer je medewerkers weten waar ze aan toe zijn, wat jouw verwachtingen zijn en wat de groeimogelijkheden zijn, brengt dit rust. Daarnaast is het van groot belang dat jij als ondernemer weet welke verwachtingen je medewerkers van jou hebben. Wanneer je hierachter komt, kan je erop inspelen, valse verwachtingen wegnemen en inspelen op de behoeftes. Dan worden wederzijdse verwachtingen, die in openheid worden besproken, een wapen dat je onderneming maakt!